Jun 7, 2011

Previous Conviction

Dalam Criminal Law, bila nak jatuh hukum atas seseorang pesalah, Mahkamah akan consider kesalahan lampau pesalah. Kaedahnya, kalau kita tengok dia ni penah buat jahat sebelum ni, kita akan bagi heavier punishment la kat dia sebab ketegaq bi*** sangat. Dok buat jahat tak gheti-gheti nak taubat. Tapi dia ada la general rule and exceptions which aku tak berniat pon nak explain. (Mostly sbb dh lupa)

Regardless of that, aku nak bercerita pasal manusia, dalam kehidupan seharian, dia tak sedaq yang dia dok ulang buat the same mistake all over again. Dia tau benda tu akan bawa masalah kat dia, dia tau orang akan judge dia based on apa yang dia buat tu, dia tau yang benda tu takkan kemana. TAPI, dia selfish. Dia nak buat juga walaupon tindakan dia tu affect orang sekeliling especially to those who are close to that person.

Maka pada hari ini, aku nk pesan dekat diri sendiri, jangan buat benda yang akan menghiris dan menusuk hati kalbu orang yang kita sayang. Kita jgn ingat "Oh, dia baik ngan aku, dia mesti paham kenapa aku buat macam ni." Hang gila? Orang ada perasaan. Jangan pkiaq bab diri sendiri ja ble x? Ish. Geram.

OK, sekian nukilan emo malam ini.

1 comment: